Friday, November 2, 2012

Al-Fatihah untuk Allahyarham Atuk Sahak

Assalamualaikum.

My grandfather who is my dad's dad passed away on October 27 2012. Sedihnya, Allah je tahu. Lagi2 bila tengok Tok Nab ( grandmother ) cried. Sambil cakap kat anak2, "Abah ko dah takde" banyak2 kali. Laju2 aku pandang tempat lain untuk menyeka air mata yang murah pada masa tu.

Bila nenek aku menangis macam tu, runtun hati aku. Lantas aku bayangkan derang berpisah setelah hampir 60 hidup bersama. Allahurabbi. Moga Allah kuatkan hati Tok Nab. Moga Allah masukkan Atuk Sahak ke dalam Jannah. Moga aku jumpa atuk nanti di sana. Ameen.

Al-fatihah :

 
.بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. 
 
 
.الرَّحْمـنِ الرَّحِيم
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang 
 
 
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
Yang menguasai di Hari Pembalasan
 
 
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan
 
 
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
Tunjukilah kami jalan yang lurus 
 
 
.صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ
عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
(yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
 
 
 
Ameen.

No comments:

Post a Comment

sini2.komen kt sini.