Saturday, January 16, 2016

New Zealand 2015 Part 1


Assalamualaikum.

Haritu (7 bulan lepas to be exact :p) aku dan satu famili suami telah pergi berjalan-jalan ke New Zealand. NZ terbahagi kepada dua bahagian iaitu north island dan south island. Kami hanya berjalan di south island. The roadtrip, it was absolutely fun! Alhamdulillah.

Kuala Lumpur - Melbourne

So, kami ke Melbourne dulu. Sebabnye taknak perjalanan terlalu lama, MAS tak pergi South Island of NZ dan MAS ade sale ke Melbourne! Hihi. So, kami lepak dulu Melbourne dalam 8 jam kat Park Royal Hotel sebelah Tullemerin Airport, Melbourne. Disebabkan aku first time ke Melbourne, aku dan suami pun berjalan2 di bandar melbourne sementara tunggu next flight ke Christchurch, NZ.


White House yang tak berapa nak white.

Free tram




Melbourne - Christchurch

Dari Melbourne ke Christchurch kitorg naik Jet Star. Dua jam jugak la perjalanan. Sampai kt Cristchurch dalam 4 pagi, terus amek van sewa. Kitorg ramai, so pakai Hiace. Aku yang perasan tahan sejuk, terpaksa tukar trench coat kpd winter coat sebab suhu adalah -1 darjah. Sejukkk. So, from here, our roadtrip in south island had begun. Wuhuu.


Christchurch - Fox Glacier

Jadi pengembaraan kami bermula dari Christchurch ke Fox Glacier melalui West Coast.





Luar airport Christchurch
Sarap nasi lemak, roti canai, teh tarik. (TIPU)
Sheeps and the icy hills

Lembu Malaysia taknak pulak amek gambo. Agak racist kami. Kahh





Tandas dan van.
Bagi aku, keindahan di NZ ni bukan hanya pada destinasi, tapi juga pada perjalanannya. Segala puji hanya bagi tuhan. Cantik gileeeee. Macam mimpi je.





Tepi jalan.

Couple

Grab a cup of hot coffee.
Sebelum sampai ke Fox Glacier, kitorg melalui jalan penuh cabaran. Seram jugak la. Bayangkan van Hiace yg besar dan berat, lalu tepi2 gunung yang takde penghalang kt tepi, lalu bawah air terjun, cerun yang sangat curam. Tapi jgn risau, kite kan ade tuhan. Doa bebanyak.

Our stay in Fox Glacier

Its a cabin house!

Fully furnished

Katil ada heater memang syok kan?
Perkampungan Fox Glacier

So, tido semalam. Esok pagi gerak ke gunung di mana glacier berada. Sedih jgk bila g sini, tepi jalan ade tanda "Glacier was here in year bla2" Maksudnye glacier dah mencair. Makin lama makin sikit. Sekarang kene naik ats puncak baru dapat tgk glacier yg dalam 13 km je panjang. Naik heli paling mudah. Kesian bumi kite kan? Kitorg hanya daki sampai limit yang dibenarkan je atas faktor keselamatan.

-_-
-_-    -_-



Belakang tu glacier. Sipi2 je nampak

"Ops, sampai sini je ye" kata abang belakang tu

Ibu mertua ku hajah Halina Ali berehat dalm van time ni. Hehe

Fox Glacier - Dunedin

Dalam roadtrip ni, banyak kali gila kami stop untuk nikmati pemandangan dan amek gambar. Jalan sket berhenti. Sebab lawa sangat. So, shopaholic kalau nak shopping, NZ bukan tempatnye. Seterusnya kami bergerak dari Fox Glacier ke Dunedin.

Di tepi pantai yang indah.

Dari tepi pergunungan.

Lepak makan dan solat. Berwuduk dgn air yg seperti air batu yg cair. Sejukkk



Mamat Poyo
Lake Wanaka




Perjalanan dekat NZ ni terlalu banyak tasik. Macam2 nama. So, nak tau nama sume tu masa jalan, tengok la waze anda.



No comments:

Post a Comment

sini2.komen kt sini.