Saturday, September 29, 2012

Cerpen : Takdir


“Aku terbaca blogpost menarik dekat facebook tadi” Trisha bersuara selepas usai melayari internet pada hujung minggu.

“Apa kau baca?” soal Karmila bersahaja. Dia menyoal Trisha berbasi-basi kerana dia sedang seram sejuk membaca novel thriller yang terbaru hasil garapan Ramli Awang Murshid ketika itu.

“Tentang kahwin muda. Nikah khitbah. Seronoknya kalau dapat kahwin.” Trisha menongkat dagunya di atas meja dan tersenyum lebar.

Kamilah memandang Trisha lantas ketawa.

“Eee. Mengadanya minah ni. Aku tak pernah fikir nak kahwin. Gedik. Dah tu, tunggu apa lagi? Kahwin la cepat. Tak sabar aku nak jadi flower girl kau” Karmila sarkastik.

“Kau apehal budget budak-budak, nak jadi flower girl bagai?” Laju Trisha membaling Teddy Bear pemberian Amirul kepada Karmila. Sempat Karmila mengelak.

“ Dan, kau apehal baling-baling Teddy Bear kekasih awal dan akhir kau ni dekat aku? Buang dari tingkat 7 ni baru tahu” Karmila acah-acah mahu campak Teddy Bear dari tingkap asrama universiti mereka.

“Buang la. Aku mintak Amirul beli baru. Apa ada hal” Trisha menjawab laju. Trisha mengembang kempiskan hidung nya pada Karmila tanda bergurau.

“Kurang asam. Mentang-mentang Amirul anak jutawan. Gedik level berapa aku tak tahu” Karmila membaling semula Teddy Bear pada Trisha. Trisha dan Karmila ketawa.

Trisha menghampiri katil Karmila, teman sebiliknya dari tahun satu mereka di universiti itu. Kini mereka sama-sama pelajar tahun akhir jurusan sains akturial.

“Aku serious ni Karmila” Trisha duduk di sebelah Karmila yang sedang baring.

“Kau ingat aku main-main ke nak jadi flower girl kau?” Karmila menutup novelnya. Trisha mencubit Karmila. Karmila ketawa gedik.

“Aku nak kahwin” rengek Trisha.

“Eh nyah, kau nak kahwin, kahwin lah. Siapa halang?” Karmila cuba berpondan-pondan.

“Hahahaha. Sengal. Kau taknak?” soal Trisha dalam tawa.

“Tak kuasa mak, nyah” jawab Karmila. Mereka ketawa lagi.

Mereka meneruskan perbualan mereka. Sama-sama berbaring di atas katil. Sesekali tawa mereka terburai membincangkan perkara-perkara yang mereka dan kaum hawa suka cerita bila bersama. Iaitu hal perkahwinan.


2 bulan kemudian.


“Aku terima nikah Nurul Karmila dengan mas kahwinnya dua puluh dua ringgit tunai.” Para tetamu yang menyaksikan majlis akad nikah itu mengaminkan doa yang dibacakan selepas sah akad nikah. Amirul juga mengaminkan doa tersebut. Amirul membetulkan songkoknya dan memandang Trisha.

Trisha menghampiri Karmila. Dahinya berkerut. Matanya berair. Amirul hanya memerhati dari jauh. Amirul yakin Trisha akan berkata sesuatu pda Karmilla.

“ Sampai hati kau Karmila buat aku macam ni. Ni ke kawan?” Karmila dan Trisha keduanya menangis.

“Maafkan aku Trisha” jawab Karmila. Trisha memandang Karmila.

“ Maaf? Senangnya kau ucap maaf” Trisha menahan air matanya. Trisha menyambung lagi kata-katanya.

“ Tak pernah fikir fasal kahwin, tak kuasa bagai. Sekali, ambik. Dasar! Aku nak kahwin dulu la. Kau pulak yang kahwin. Dengan abang Amirul pulak tu. Geramnya” Trisha mencubit pipi Karmila.

“Sorry la der. Aku tak sengaja. Ini takdir. Kehkehkeh” Karmila sarkastik.

"Tak sengaja?" Trisha menjegil matanya. Mereka sama-sama ketawa bersama air mata kegembiraan.

The End.


 
 
nota kaki : yang nak kahwin sangat tu la, lambat kahwinnya.yang taknak2 kahwin tu la selalunya kahwin dulu. haaaa. ayokkkk. tak tahu... Baik jangan fikir sangat. Orang ajak kahwin nanti baru korang tahu gundah gulananya nak fikir. Pegi fikir benda lain gi.
 


No comments:

Post a Comment

sini2.komen kt sini.