Friday, February 17, 2012

Hingga Nafasku Yang Terakhir (3)

Citra kemudian membuka peti sejuk kecil mereka. Dia mencari makanan untuk di makan. Cornflake dan susu coklat menjadi santapannya pagi itu. Setelah usai mengemas rumah, Citra melihat barang-barang untuk di masak. Perut suaminya yang akan pulang tengah hari nanti mesti diisi. Citra mendapati beberapa barang untuk memasak tiada.

“ Alamak. Takde pulak barang ni. Macam mana? Aku nak pegi kedai aku tak fasih berbahasa Perancis. Dulu masa di universiti aku belajar bahasa Perancis pun yang asas je. Mana pernah berinteraksi dengan orang Perancis sebenar.  Pensyarah ajar kat depan aku berangan. Padan la dengan muka aku. Tengok abang cakap pun meleleh air liur” gumam Citra di dalam hati.

“Ah, lantak lah. Tak boleh sebut karang aku cakap je bahasa Inggeris. Diaorang tak faham jugak, aku cakap je bahasa Melayu. Peduli apa aku, ada aku kisah? Hueh hueh” ujar Citra sendirian.

Citra kemudiannya memakai tudung dan menyarungkan jaket merahnya. Dia turun ke bawah melalui tangga. Di tangga dia bertembung dengan jirannya Madame Mary. Madame Mary tersenyum kepadanya.

“Bonjour” sapa Madame Mary

“ Bonjour” balas Citra.  Dia sudah mahu menjerit di dalam hati.

“ Buatnya dia tanya macam-macam, apa aku nak jawab ni? Mampus aku” bisik Citra di dalam hati.

“  Comment ca va?” Madame Mary bertanya kepadaku.

“ Oh, ca va bien. Merci. Et toi?” Citra membalas dengan konon-konon yakin.

“ Eh, pandai pulak aku membalasnya” Citra tergelak di dalam hati.

“ Bien. Merci.  Ou vas tu?” Madame Mary membalas

“ Ah,sudah.  Apa aku nak jawab ni? Aku tau dia tanya apa. Tapi nak jawab tu aku dah lupa grammar nya. Tidak. Tolong-tolong” jerit Citra di dalam hati.

“Im going to supermarket to buy some groceries” Citra membalas dalam Bahasa Inggeris.

“ Oh, I see. Ok then, see you next time. A bientot” balas Madame Mary dalam bahasa Inggeris juga.

“ Pergh. Sekali dia tau speaking la. Ingat tak tahu. Hari tu abang cakap orang Perancis tak berapa nak tahu cakap Bahasa Inggeris. Nasib baik Madame Mary ni tahu” Citra bermonolog di dalam hati.

“ D’accord. Au revoir. A bientot Madame Mary” Citra mengucapkan selamat tinggal.

1 jam kemudian

Citra membuka pintu apartment ambil mendukung beberapa beg kertas berisi barang-barang dapur. Dua buah beg kertas yang sarat dan perjalanan yang agak jauh dan berbukit menyebabkan Citra sedikit mengah. Dia meletakkan barang-barang tersebut di dapur dan kemudiannya menghempaskan dirinya ke sofa.

“ Meleleh air liur aku nak bercakap dengan orang Perancis ni. Cakap bahasa Perancis bukan main laju lagi. Lepas tu, sebutan English dorang tak jelas langsung. Lepas ni nak pergi mana-mana kena ada abang lah nampaknya”. Setelah 10 minit, Citra bingkas bangun kembali memandangkan suaminya akan balik dalam masa dua jam lagi.

-bersambung-


nota kaki 
bonjour : hello
comment ca va : how are you
ca va bien : im fine
merci : thank you
et toi : and you
ou vas tu : where are you going (kalau tak silap)miahaha
d'accord : okay
au revoir : goodbye
a bientot : see you soon

2 comments:

  1. hmmm... tergeliat-geliat lidah aku nak menyebut perkataan2 perancis tu....

    kehkehkehkeh.

    ReplyDelete
  2. ahahaha.padan muke.bahasa romantik lah.sape tergeliat2,maknenye die x romantik :p

    ReplyDelete

sini2.komen kt sini.