Thursday, March 1, 2012

Hingga Nafasku Yang Terakhir (9)

Semenjak dari hari itu, bermula lah persahabatan Zharif dan Citra. Citra tidak suka kepada Zharif kerana Zharif terlalu ramai kawan perempuan. Di sekolah sahaja beberapa orang perempuan sudah menjadi kekasih Zharif. Zharif bukan lah seorang yang Playboy, tetapi dia kerap kali bertukar kekasih. Namun begitu, pelajaran tidak pernah Zharif abaikan.

Malah dia merupakan pelajar cemerlang di sekolah sama ada dari segi akademi mahupun ko kurikulum. Tidak hairanlah jika ramai pelajar perempuan yang meminati Zharif. Cuma bukan Citra. Dia tidak suka kepada Zharif yang selalu memandangnya tajam. Ada sahaja yang ingin mereka kenakan antara satu sama lain jika mereka bertembung.

“Awak, nak nombor hand phone boleh?”soal Zharif kepada Citra suatu hari.

“Saya orang miskin, takde hand phone. Maaflah ye” Citra malas mahu melayan Zharif.

“Kesiannya awak.  Takpe, nanti saya beritahu kepada badan kebajikan sekolah tentang hal awak ye. Pelajar miskin dapat duit dari sekolah tau.” Zharif membuat muka pura-pura kesian kepada Citra. Dia tahu Citra berbohong.

“Mengada betul lah awak ni. Saya boleh bagi no handphone saya. Tapi ada syarat” Citra tersenyum sinis memandang Zharif. Berkerut dahi Zharif mendengarnya.

“Apa syarat awak?”soal Zharif ingin tahu.

“Belikan saya choki-choki satu paket” ujar Citra sambil mengangkat-angkat kedua-dua keningnya.

“Satu paket je? Eleh, setakat tu. 10 paket saya belikan.” Zharif tergelak. Citra hanya memandang geram kepada Zharif.

Keesokan harinya, Zharif memberi beberapa paket Choki-choki kepada Citra. Citra yang ketika itu sedang bertugas di kantin sekolah pada waktu rehat terkedu. Dia tidak menyangka Zharif membelikan nya coklat itu demi mendapatkan nombor hand phone Citra.

“Awak belikan jugak? Baiknya hati awak.” Ujar Citra mengambil coklat itu dari tangan Zharif dan berlalu pergi.

“Aik,ambil choki-choki je? Buat muka tak bersalah pulak tu. Nombor hand phone awak?” soal Zharif. Geram dia dengan Citra.

“Saya takde hand phone kan saya cakap. Padan muka awak. By the way, thanks for these choki-choki. Kenyang lah saya” Citra tertawa besar dan berlalu pergi tanpa perasaan bersalah.

Zharif hanya ketawa. Dia memandang Citra dengan rasa geram kerana tertipu. Dia tidak akan mengalah selagi tidak mendapatkan nombor hand phone Citra. Keadaan begitu berterusan sehingga mereka berdua tamat sekolah. Citra tetap tidak mahu memberi nombor telefon nya. Kawan-kawan yang tahu nombor Citra juga telah bersepakat dengan Citra tidak mahu memberi nombor Citra kepada Zharif atas permintaan Citra.

Selepas tamat sekolah, mereka bercuti lama sebelum meneruskan pelajaran ke peringkat seterusnya. Dalam tempoh itulah Zharif mencari Citra. Dia tidak menyangka Citra telah berpindah rumah. Zharif tidak tahu kenapa dia mencari Citra. Sedangkan ketika itu dia sudah ada teman wanita. Cuma, Zharif merasakan teman wanitanya tidak sesuai dengan dirinya. Hinggalah pada suatu hari Zharif terjumpa Citra di laman sosial yang popular ketika itu. Zharif yang pada waktu itu telah memutuskan hubungan dengan kekasihnya cuba mendekati Citra.

Citra mengambil keputusan untuk berkawan dengan Zharif memandang mereka sudah tamat sekolah. Citra merasakan waktunya sudah sesuai untuk berkawan dengan lelaki. Dahulu dia memegang prinsip tidak mahu berkawan baik dengan lelaki kerana mahu menumpukan pelajaran terlebih dahulu memandangkan Citra bukanlah seorang yang terlalu cepat menangkap apa yang dipelajarinya.

-bersambung-


p/s : cinta ibarat makan sambal belacan.walaupun mata berair,tetap nak jugak :D


2 comments:

sini2.komen kt sini.